Svoboda D 22

Svoboda D 22 byl první nepůvodní Svobodův traktor. Byl vyráběný v rámci plánu Schell, který nařizoval sjednocení výroby strojů (nejen traktorů, ale např. i nákladních vozidel) v rámci celé Říše. Traktory této konstrukce vyrábělo několik firem (např. Fendt, Miag, Fahr, Zettelmayer, Eicher,…). Traktor byl osazen přiděleným dvouválcovým motorem Deutz F 2 M 414. Výroba tohoto typu začala v roce 1941, a pozastavena kolem roku 1943 z důvodu absence motorů Deutz vlivem vybombardování mateřské továrny. Svoboda původní Deutz motor během války nepatrně upravil, osadil českým vstřikovacím čerpadlem, a začal traktory Svoboda D 22 vyrábět po válce opět, teď už i s „vlastním“ motorem. Dochovaly se vyrobené kusy ještě z roku 1947. Traktor byl velmi všestranný (viz níže), disponoval kapotáží, která se dochovala ve dvou provedeních. Na snímcích ve fotogalerii jsou uvedeny oba druhy. V základu nebyl dodáván s elektroinstalací, ale většina vyrobených traktorů ji měla.

Motor dieselový, vysokotlaký, čtyřtaktní dvouválec stojaté konstrukce s objemem 2200 cm3. Výkon motoru je 22 k při 1500 ot/min. Vstřik paliva do předkomory. Spotřeba motoru je 210 g/k/h. Mazání tlakové olejovou pumpou. Chlazení vodní, cirkulační s chladičem a vodní pumpou, upevněné na společné hřídeli s větrákem chladiče. Tato hřídel je poháněna klínovým řemenem od klikové hřídele. Veškerá ložiska kuličková, nebo soudečková. Ložiska pístního čepu bronzová a na klice z olovnaté bronzi. Písty jsou z lehkého kovu. Na pístu jsou čtyři těsnící a jeden stírací kroužek. Plynulost chodu obstarává setrvačník, který je naklínován na hřídeli motoru. Z klikové hřídele motoru pohání se párem ozubeným kol vačkový hřídel, jehož vačky nadzvedávají pomocí tyček a vahadel ventily sací a výfukové. Obsah nádrže je 50 l nafty, případně petroleje.

Traktory bez elektrické výzbroje startujeme pomocí doutnáku a startovací kliky. U traktorů s elektrickou výzbrojí startujeme také pomocí kliky, práci nám ale mohou usnadňovat žhavicí svíčky.

Spojka jednolamelová, suchá. Pevná část spojky je přišroubovaná na setrvačníku, pohyblivá část je přitlačován na lamelu spojky. Druhou opěrnou část lamely tvoří hladká část setrvačníku. Na lamele je přinýtována drážková nábojka, nasazená na vyčnívajícím konci hřídele převodové skříně. Takto stisknutá lamela mezi oběma třecími plochami přenáší pomocí drážkované nábojky výkon motoru. Lamela se uvolňuje sešlápnutím spojkového pedálu.

Převodová skříň traktoru Svoboda D 22 má 4 rychlostní stupně vpřed (2,73 – 15 km/h) a jednu rychlost vzad (2,5 km/h). Zadní náprava je součástí převodové skříně, tvoří ji diferenciál s uzávěrou a poloosy.

Traktor je vybaven brzdou ruční brzdící převody a nožní, brzdící zadní kola.

Další možné vybavení traktoru: náhon travní sekačky, vývodová hřídel pro pohon samovazače, řemenice, závěs pro adhezní návěs, orebná kola, elektroinstalace (dynamo, 2 reflektory, koncová světla, žhavící svíčky)

Technické údaje