Svoboda DK (TS) 15 – Renovace

Motor:
– celou pístní skupinu Vám udělají v brusírně Lopaur v Hradci Králové. Jsou levní, rychlí a mají original výkresy pístu. Postup výroby (Lopaur) … přehonují stávající vložku (vrtání 115mm) na 118mm. Vezmou surový odlitek pístu na motory Liaz (průměr 120mm) a stočí ho na 118mm, vše spasují a dodají pístní kroužky. Jsou schopní udělat i nové vodítka ventilů a na Centrlesu přebrousit ventily. Pístní kroužky mají z Buzuluku,
jdou objednat i přímo tam.
– výfukové ventily a vodítka se hodí s menšími úpravami z nakladače T-174
– předvstřik 90 mm před úvratí po obvodu setrvačníku
– originální vstřikovací tryska DC 4S610, lze nahradit DC 12S610 nebo Bosch DN6S1 (ekvivalent k té originální DC4S610, ale ono to je vlastně jedno, hlavně když to bude mít podobný úhel a bude stejné velikosti)
– válečkové ložiska na klikové hřídeli mají označení N 314
– těsnění pod hlavu – měděný kroužek 145 x 154 x 1,5 mm
– těsnění mezi vložku a blok motoru – měděný kroužek 135 x 154 x 2 mm
– klínové řemeny (motor – převodovka) tři kusy 20/14×1650

Jak má vlastně Svoboda 15 vypadat?
To není zase tak složité, všechno spočívá v tom, zda jsou nohavice zadní nápravy k převodovce přišroubovány (obrázek) (TS 15, r.v. 1948 – 1949), nebo jestli tvoří monolit s převodovkou (obrázek) (DK 15, r.v. 1945 – 1947)

Pokud se jedná o typ DK 15, vepředu jsou disky 3,25-18 s pneumatikami 4,75-18, sedačka viz (obrázek), a to buď s opěrkou, nebo bez. Tyto sedačky se používaly na různé další zemědělské stroje, především sekačky, hrabačky a obracečky za koně. Volant byl svařený z tenkých trubek s vysoustruženým hliníkovým středem (obrázek). Občas jde vidět na prvních Svobodách 15 čtyřramenné volanty shodné s osobními vozy Praga (30. léta), nejsem si však jist, zda se jedná o originál. Barva byla pravděpodobně stejná
jako u typu TS 15, tudíž světle zelená.

Typ TS 15 má vepředu disky shodné například se Škodou Popular, tudíž 16″. Sedačka řidiče byla u prvních traktorů shodná s typem DK 15, u pozdějších byla sedačka „lavorová“ shodná např. se Zetorem 25. Volant byl taktéž shodný se Zetory 15, 25 (pozor, je to tříramenný s průměrem cca 41 cm, nikoliv čtyřremenný s průměrem 44 cm (tyto jsou z Pragy V3S) – vypadají podobně. Svoboda TS 15 v originálním stavu (obrázek), (obrázek) a detail nápisu „Svoboda motor“(obrázek), rozměry nápisu bohužel neznám, nápis je bílý s tmavě modrým „stínováním“. Barva traktoru světle zelená (odstín mi bohužel není znám), doplňky červené.

Poznámka pro renovátory:
– v době vzniku těchto traktorů neexistovaly šípové pneumatiky jaké známe dnes, takže dozadu máme možnost buď sehnat originální, nebo nahradit silničními, nebo použít pneumatiky na Pragu V3S
– na Svobody 15 se nemontovaly palivové filtry, takže palivo šlo z nádrže přímo do čerpadla a z čerpadla přímo do vstřikovače, a to v obou případech měděnými trubkami, nikoli hadicemi, které se dnes často používají mezi nádrží a čepadlem.

Odkazy, které se můžou hodit:

Kalina – výroba těsnění
Žhavicí svíčky, spirálky do žhaviček, drát do kontrolek